Typy ventilov na bicykel: Galuskový vs autoventil

Stretli ste sa s možnosťou výberu z dvoch typov ventilov na bicykel a neviete sa rozhodnúť, ktorý typ by sedel práve vám? Po prečítaní nasledujúceho článku zistíte, že výber medzi galúskovým a autoventilom nemusí byť veda, aj keď to tak na prvý pohľad vyzerá.

Typy ventilov na bicykel: Galuskový vs autoventil

Rozdelenie

V dnešnej modernej dobe sú najviac používané dva ventily: Schrader (autoventil) a Presta (galúskový ventil), no však existuje ešte jeden druh, s ktorým sa stretnete len na starších bicykloch (Dunlop).

Schrader (Autoventil)

Jedná sa o klasický ventil používaný na automobiloch a motorkách. V cyklistike sa používa najmä pri detských bicykloch, ale aj u niektorých druhov lacnejších horských bicyklov.

Autoventil duša na bicykel, Bikehouse

Obr.: Autoventil

Autoventil je hrubší od ostatných ventilov a preto je potreba ráfik, ktorý je na to určený. Takýto ráfik má väčší otvor na ventil.  

Na nafúkanie takéhoto ventilu postačí obyčajná pumpa, kompresor, ...

Presta ventil (Galúskový) 

Tento ventil je oproti autoventilu užší a používa sa na moderných bicykloch oveľa častejšie. Pri bezdušových kolesách sa používa na pár výnimiek výhradne takýto ventil. Vďaka jeho úzkemu tvaru ho možno použiť aj v tých najužších cestných kolesách.

Galuskový ventil, Bikehouse

Obr.: Galúskový ventil

Pri takomto ventile nezáleží, na ktorý ventil je určený ráfik, ak sa nejedná o bezdušové ventily. V tom prípade musí byť ráfik s rovnakou dierou ako je ventil, inak by dochádzalo k úniku vzduchu popri ventile.

Dnešné cyklistické pumpy sú robené na oba druhy ventilov, no pri obyčajných pumpách a kompresoroch je potreba malej redukcie z autoventilu na galúsku. 

Adaptér na presta ventil, Bikehouse

Obr.: Adaptér na presta ventil

Dunlop ventil (Holandský)

Jedná sa o zastaralý druh ventilu, ktorý sa používa iba na starých bicykloch. Kvôli svojej hrúbke vyzerá ako autoventil, no na konci je tento ventil zúžený. Z dôvodu jeho nižšej spoľahlivosti bol nahradený galúskovým a autoventilom.

Dunlop ventil na bicykel

Obr.: Dunlop ventil

Pri hustení duší s dunlop ventilom je potreba pumpa/redukcia podobne ako na galúsku.

Galúskový vs. autoventil

Porovnanie

Schrader (Autoventil)

Presta (Galúskový ventil)

Dizajn

Široký, jednoduchý systém

Úzky, o niečo zložitejší systém

Použitie

Lacnejšie, detské bicykle, motorky

Moderné bicykle, bezdušové systémy, veľmi úzke ráfiky

Hustenie

Obyčajná pumpa, kompresor

Pumpa s užším otvorom na ventil/potreba redukcie

Výhody

Jednoduché hustenie, odolnejší

Ľahší, vzduchotesnejší

Nevýhody

Menej vzduchotesný, obmedzené použitie v niektorých bicykloch

Zložitejšie hustenie, náchylnejší na mechanické poškodenie

Ako vybrať dušu na pre váš bicykel a aké faktory zohľadniť pri výbere ventilu

Výber ventilov je zúžený na dva typy a predsa jeho výber môže nejednému jazdcovi pomotať hlavu. Tu je niekoľko faktorov, ktoré treba zohľadniť pri správnom výbere:

1. Priemer otvoru na ventil

Pri výbere treba dbať najmä na priemer otvoru v ráfiku. Kým Schrader ventil má priemer 8 milimetrov, priemer Presta ventilu je iba 6mm. Galúskový ventil možno namontovať aj do ráfiku určenom na autoventil... naopak to nefunguje!!!

2. Duša alebo Bezdušový systém

V dnešnej modernej dobe existujú skoro všetky rozmery duší s oboma typmi ventilov. Pri bezdušových systémoch je to zložitejšie. Prakticky 99% bezdušových systémov používa Presta ventil, najmä kvôli ich lepšej vzduchotesnosti. Preto zohnať a osadiť bezdušový Schrader ventil môže byť náročnejšie.

3. Hustenie

Ako sme už spomenuli, Schrader ventil možno nafúkať hocijakou pumpou alebo kompresorom. U Presta ventilov je to už kus náročnejšie. Je za potreby pumpa s užším otvorom na ventil, alebo malá redukcia, ktorá z Presta ventilu urobí Schrader. Moderné cyklistické pumpy majú dva otvory na oba ventily, poprípade vymeniteľný nástavec.


4. Vzhľad

Posledné roky sa veľmi dbá na vzhľad bicykla. Kým Schrader ventil je mohutný, do očí bijúci, Presta ventil je skoro prehliadnuteľný. Z tohto dôvodu  väčšina cyklistov, ktorý chcú mať svoj bicykel čo najkrajší zvolia Galúskový ventil.

5. Dĺžka ventilu (hĺbka ráfiku)

Pri výbere ventilu zvážte aj dĺžku, ktorá je dôležitá, ak máte hlboký profil ráfiku. Autoventily sa robia v jednej dĺžke, ale Galúskové ventily možno kúpiť vo viacerých dĺžkach, preto pri kúpe dávajte pozor aj na hĺbku ráfiku.

Záver

Po prečítaní tohto článku by ste už mali poznať rozdiel medzi druhmi ventilov rozdiel v ich použití. Ak ste si niečím neistý vo výbere toho správneho ventilu pre váš bicykel, netreba sa báť opýtať sa o radu skúsenejších jazdcov. Tak isto neváhajte kontaktovať priamo nás, telefonicky na tel. čísle: 0947 955 376 alebo osobne na Garbiarskej 8 v Starej Ľubovni. Veľmi radi vám poradíme a podelíme sa s našimi skúsenosťami.